Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017
W książce poruszono kwestię praktycznego wykorzystania współczesnych rozwiązań technologicznych (zwłaszcza narzędzi sieciowych takich jak Moodle) w akademickim kształceniu studentów polonistyki. Punktem wyjścia prezentowanych w publikacji badań, analiz oraz praktycznych rozwiązań jest pogłębiona analiza uwarunkowań globalnych (cywilizacyjnych) i lokalnych (kierunkowych), bezpośrednio wpływających na realizację akademickiego procesu kształcenia. Tak istotne dla autora niniejszej książki uwarunkowania cyfrowe dydaktyki akademickiej ostatnimi czasy wydają się szczególnie istotne dla Universitas w jego wymiarze filologicznym, polonistycznym i szerzej humanistycznym. Rzecz bowiem w tym, aby używać nowoczesnych mediów i technologii cyfrowych do humanizowania obszarów stechnicyzowanych, nie zaś z uporem godnym lepszej sprawy technicyzować kolejne przestrzenie – w tym ludzkie wartości. Autorskim pomysłem, który lokalnie zmienić może model kształcenia w ramach stereotypowo „tradycyjnego” kierunku polonistycznego, jest opracowana na początku wieku przez autora niniejszej publikacji koncepcja cyfrowego kształcenia hybrydowego, stworzona w odniesieniu do polonistycznego kształcenia licealnego. W monografii zaprezentowano jej wersję udoskonaloną i zgodną z najnowszymi standardami kształcenia, z wykorzystaniem technologii sieciowych. Omawiana strategia, wraz z praktycznymi pomysłami i przykładami zajęć dydaktycznych ze studentami, powiązana została z wymienioną wyżej lokalną specyfiką, uwarunkowaniami i tradycją kształcenia polonistów w realiach studiów wyższych, a także umocowana w ramach prowadzonych przez autora eksperymentów dydaktycznych, cytowanych badań uznanych badaczy z kraju i zagranicy, badań oraz analiz efektywności sieciowych wariantów kształcenia wraz z prezentacją spójnej i stosowanej na Wydziale Filologii Polskie i Klasycznej UAM w Poznaniu strategii cyfrowego kształcenia polonistów. Gandalf.com.pl
Multimedia w nauczaniu polonistycznym, Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2011
Książka opisuje koncepcję multimedialnego kształcenia polonistycznego i związany z nią model hybrydowego e-podręcznika języka polskiego do liceum. Autor pracy prezentuje badania efektywności dydaktycznej e-podręcznika w szkole. Opisuje też swoje refleksje dotyczące roli multimediów w polonistyce i w edukacji.
Polonista na rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016
[Współredaktor] Publikacja przedstawia dynamiczne przemiany organizacyjne i jakościowe, jakim ulega polonistyka uniwersytecka, cały czas poszukując nowych i dobrych rozwiązań stosowanych w kształceniu studentów. Autorzy poszczególnych tekstów rozpatrują temat z różnych perspektyw: podejmują rozważania nad kondycją polonistyki uniwersyteckiej, omawiają tendencje jej zmian na przestrzeni ostatnich lat, otwieranie się na otoczenie biznesowe (co skutkuje tworzeniem praktycznych specjalizacji czy kierunków studiów), wskazują na nowe technologie wymuszające umiejętność poruszania się wśród nowych zjawisk kultury, koncentrują się na poszukiwaniu i propagowaniu rozwiązań edukacyjnych, sprzyjających rozwojowi kompetencji nauczyciela polonisty. Przywołując wyniki prowadzonych badań, szukają odpowiedzi na pytanie o relacje między teoretycznym a praktycznym przygotowaniem studentów do podejmowania działań w różnych obszarach życia.
[Współredaktor] Dwutomowa publikacja jest rezultatem IV Kongresu Dydaktyki Polonistycznej (Poznań 20-23 listopada 2019]. Monografia to wielogłosowa szkoła obywatelskiego myślenia. Jej autorki i autorzy zastanawiają się, jak w praktyce szkolnej i akademickiej:
- wprowadzić młodych ludzi w zasadnicze reguły życia społecznego;
- pokazywać bogactwo i znaczenie różnic, które nie muszą dzielić, ale mogą siebie wzajemnie wspierać;
- poszukiwać różnych możliwości porozumienia w sytuacji istnienia nierozwiązanych dawnych problemów;
- odpowiadać na pojawienie się nowych wyzwań edukacyjnych;
- włączać narracja tożsamościowe;
- inspirować działania dydaktyczne będące przestrzenią rewizji i otwierania wyobrażeń o Polsce i polskości;
- rozpoznawać relacje między patriotyzmem a polonocentryzmem i kosmopolityzmem;
- obserwować obrazy polskości w kulturze popularnej w mediach;
- reagować na problemy wielokulturowości i migracji;
- mówić o obszarach zapomnianych, czyli o tym, co w edukacji polonistycznej się pomija;
- analizować ideały naukowe i sytuacje kryzysowe w relacjach między szkołą a uniwersytetem.
Lista publikacji (wybór)
Monografie
- Nowe media i technologie cyfrowe w kształceniu polonistów, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, 2017.
- Multimedia w nauczaniu polonistycznym. Opis modelu hybrydowego e-podręcznika języka polskiego do liceum i badanie jego efektywności dydaktycznej w szkole, Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2011, ss. 188 (w tym 47 rycin pochodzących z e-podręcznika)
Redakcje monografii zbiorowych
- Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowywania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, red. Anita Gis, Mirosław Wobalis, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016,
Rozdziały w monografiach zbiorowych
- Multimedia i edukacja 2.18, w: Polskie czytanie Wschodu. Kultura – autobiografia – edukacja, red. Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Beata Przymuszała, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań, 2018, s. 263-283
- Wydziałowa platforma informatyczna WFPiK UAM. Dydaktyka sieci i dydaktyka w sieci, [W:] E-polonistyka 3, red. Aleksandra Dziak, Agnieszka Kopacz, Wydawnictwo KUL, Lublin 2016, s. 189-202.
- Polonista i rynek pracy, [W:] Polonista na rynku pracy. O strategiach dostosowywania kształcenia studentów do wyzwań rynku pracy, red. Anita Gis, Mirosław Wobalis, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016, s.11-24.
- Multimedia i ich wpływ na edukację i uczenie się, [W:] Innowacje i metody. W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki, red. Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Wydawnictwo UAM, Poznań 2011, s. 237-248.
- E-podręcznik do języka polskiego, [W]: E-polonistyka, red. Żurek S.J., Dziak A., Wydawnictwo KUL, Lublin 2009, s. 185-193.
- Hybrydowy podręcznik multimedialny narzędziem czytania tekstów kultury, [W]: Teksty kultury w szkole, red. Myrdzik B., Tymiakin L., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008, s. 377-385
- Problematyka odbiorcy i odbioru w podręczniku internetowym, [W]: Między szkołą a uniwersytetem. Odbiorcy w nowych podręcznikach dla reformującej się szkoły, red. Kwiatkowska-Ratajczak M., Wantuch W., Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2008, s. 175-180.
Artykuły w czasopismach
- Digital Communicators – creators or imitators?, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 23, , DOI: 10.14746/ikps. 2018.23.07, Adres internetowy: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps, 2018, s. 117-133.
- Technologia i edukacja, czyli rzecz o niekoherentnej symbiozie tradycji z nowoczesnością, „Polonistyka. Innowacje”, nr 7, DOI: 10.14746/pi.2018.1.7.7, Adres internetowy: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/article/view/12841/12623, 2018, s. 85-96.
- W stronę cyfrowej dydaktyki akademickiej XXI wieku. Próba rozpoznania, [W:] „Scripta Neophilologica Posnaniensia” , tom XVII, Poznań 2017, s. 435-454.
- Kompetencje informatyczne studentów filologii polskiej 2010-2016, „Polonistyka. Innowacje”, tom 2016, nr 4, DOI: 10.14746/pi, Poznań 2016, s. 109-124,
- Technologia i/a edukacja, „Scripta Neophilologica Posnaniensia”, tom XIV, Poznań 2014, s. 237-248.
- E-rzeczywistość czy e-nierzeczywistość? „Polonistyka”, 2010 nr 11 (481), s.12-18.
- Era Internetu. Wstęp redakcyjny „Polonistyka”, 2010 nr 11 (481), s.5
- Internet – okno na świat, „Polonistyka”, 2003, nr 6 (406), s. 374-377.
- Multimedia i edukacja, „Polonistyka”,1998, nr 3, s. 132-136.