[Współautorka] Celem publikacji jest ukazanie instrumentalnej roli teorii literatury, jej funkcji w analizie i interpretacji dzieła. W książce ograniczono wykład na rzecz analizy utworów. Potrzeba zademonstrowania „stosowanej teorii literatury” rodzi się przede wszystkim na tle literatury współczesnej, której zaskakujący styl, bogaty artystycznie kształt, domagają się ścisłej wiedzy o istocie i funkcjonowaniu dzieła literackiego. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu społecznemu, autorki próbują zbliżyć czytelnika do literatury współczesnej poprzez dobór tekstów najbardziej reprezentatywnych oraz pełniejsze analizy przywołanych utworów.
[Współautorka] Książka zawiera elementarne wiadomości z zakresu teorii literatury. Publikacja przeznaczona głównie dla nauczycieli, dostosowuje metody pracy nad dziełem literackim w szkole do wymagań współczesnej refleksji literaturoznawczej. Częsty w praktyce szkolnej intuicyjny odbiór literatury proponują autorki zastąpić świadomą analizą. Za główne cele nauczania literatury w szkole przyjmują wykształcenie świadomości czytelniczej i wyrobienie sprawności lekturowej ucznia. Materiał empiryczny stanowi głównie literatura współczesna wchodząca w zakres lektur szkolnych. Poza licznymi analizami praca zawiera postulaty metodyczne uwzględniające, stopniowe wdrażanie wiedzy teoretycznoliterackiej.
Zawarta w książce teoretyczna wykładnia problemów szkolnego kształcenia literackiego poprzedzona została sprawdzeniem jej podstawowych założeń w praktyce szkolnej. Obiektem wnikliwej obserwacji uczyniła autorka okres nauki w szkole średniej, czyli ten etap kształcenia literackiego, w którym czynnościom o charakterze analitycznym przypada rola dominująca. Książka przynosi wyniki badań przeprowadzonych w liceach poznańskich, według obowiązującego w ich trakcie programu nauczania języka polskiego z 1971 r. Z publikacji wyraźnie przebija teza, że świadomość teoretyczno-literacka powinna organizować nie tylko treści i cele kształcenia literackiego, ale także metodykę pracy z tekstem literackim. Efektem rozważań jest między innymi skonstruowanie systemu norm dydaktycznych odnoszących się do szkolnego nauczania literatury, jak i korespondujących z zasadami dydaktyki ogólnej: aktywnego uczestnictwa utworu literackiego w procesie dydaktycznym, kształcenia kompetencji odbiorczych, strukturalizacji, różnorodnych i atrakcyjnych form „wykonywania” utworu, wywoływania przeżyć emocjonalnych.
[Współautorka] Pierwsze wydanie Olimpiady Literatury i Języka Polskiego: założenia, oceny, postulaty pod red. Bożeny Chrząstowskiej i Teresy Kostkiewiczowej przypada na 1980 rok. Publikacja to nie tylko źródło wiedzy, ale także cenna pomoc dla nauczycieli polonistów pragnących doskonalić swój warsztat pracy z uczniem zdolnym.
Książka od pierwszego wydania (1987) jest podstawowym kompendium wiedzy dla dydaktyków akademickich i nauczycieli polonistów. „Składa się z dwóch części. Pierwsza buduje podstawy teoretyczne dla przedstawionej koncepcji kształtowania pojęć literackich: zawiera refleksję nad samą lekturą i jej sytuacją w szkole, referuje rozpoznane mechanizmy odbioru szkolnego i ogólnodydaktyczne prawidłowości w procesie kształtowania pojęć. W tej części przedstawiony został różny kształt naukowych „nurtów” w dydaktyce literatury oraz zasygnalizowane spory i rozbieżności. Część druga sytuuje się bliżej praktyki: znajdują się tu materiały konkretyzujące założenia teoretyczne […] Praca podporządkowana jest pedagogice „twórczej aktywności dziecka”, inspirującej świadome działania małego odbiorcy, takie jednak, które wyposażyć go mają w cechy instrumentalne, zapewniające pełny rozwój osobowości, samodzielność wyborów aksjologicznych i pełną wolność osoby ludzkiej”.
(fragment Wstępu)
Analizy wybranych wierszy Czesława Miłosza poprzedzone zostały wprowadzeniem prezentującym w sposób ogólny biografię i sylwetkę twórczą poety. Autorka omawia specyfikę istnienia jego twórczości w polskiej rzeczywistości kulturalnej, sygnalizuje główne wątki tej twórczości, zwraca uwagę na cechy języka artystycznego Miłosza. Dodatkowym walorem tomiku jest kalendarium, a także: bibliografia podmiotowa i przedmiotowa pisarza oraz wybór fragmentów prac krytycznych, dokumentujących recepcję dzieł poety.
Starożytność – oświecenie. Podręcznik literatury dla klasy pierwszej szkoły średniej przygotowany we współpracy z Marią Adamczyk i Józefem Tomaszem Pokrzywniakiem.
„Przełamał on wcześniejsze edukacyjne stereotypy i schematy, a co najważniejsze – przekonał do zmiany modelu nauczania rzeszę licealnych polonistów. Nie tylko miał kilkanaście wydań, ale do dzisiaj w wielu najnowszych podręcznikach znaleźć można teksty i metodyczne rozwiązania zaproponowane w tym – wydanym po raz pierwszy w 1987 roku edukacyjnym kompendium”.
(Maria Kwiatkowska-Ratajczak, fragment Człowiek nauki, człowiek szkoły)
Książka, jak pisała w Przedmowie autorka opracowania, nie jest „czystą” antologią, „ chce być także quasi-podręcznikiem”. Taki zamysł zdecydował o strukturze publikacji. Pierwszą część wypełniają przede wszystkim utwory pisarzy przebywających na emigracji „pisarzy skazanych w PRL_u na śmierć cywilną, zmuszanych do publikowania w drugim obiegu lub poza granicami kraju […]. Druga część to wybór tekstów pomocniczych. Wszystkie teksty zostały tak dobrane, by uczniowie poznawali nie tylko współczesną literaturę, ale dzięki niej także poznawali najnowszą historię. Przy wyborze tekstów i ich redakcji współpracowali: Agnieszka Klak, Barbara Kryda, Michał Ratajczak, Piotr Śliwiński, Ewa Wiegandtowa, Grażyna Ziółkowska.
Praca zbiorowa pod redakcją Bożeny Chrząstowskiej będąca pokłosiem zorganizowanej w Poznaniu w 1989 roku sesji naukowej poświęconej problematyce podręczników literatury w szkole średniej. Publikacja zawiera rozprawy o charakterze historycznym (m. in. opisujące dobre tradycje podręczników z okresu międzywojennego), związane z analizą podręczników funkcjonujących w szkole (m. in. zawierające oceny poszczególnych składników podręcznika literatury) oraz będące wizją podręcznikowego „jutra” .
Otwarte niebo. Literackie świadectwa przeżywania Eucharystii. „Geneza książki – jak wyjaśnia Autorka – wiąże się z konferencją naukową zorganizowaną przez Klub Inteligencji Katolickiej w czerwcu 1986 roku. Publikacja ukazała się w 1992 roku. […] Motywy eucharystyczne w literaturze polskiej nie były dotąd poddane refleksji badawczej. A przecież właśnie ich obecność lub nieobecność świadczy z jednej strony o przeżyciach wyznawców, a więc o kulturze religijnej, a z drugiej – o funkcjach w literaturze, więc o kulturze literackiej. Książka usiłuje wypełnić tę lukę. […] Pierwsza część książki zawiera świadectwa przeżywania Eucharystii w różnych jej wymiarach: procesji, mszy świętej, komunii, przystępowania do pierwszej komunii i wiatyku. ; w drugiej części perspektywa nieco się rozszerza, obejmuje także utwory niereligijne, w których motywy eucharystyczne służą sakralizacji lub dramatyzacji świata przedstawionego, a stosunek człowieka do spraw wiary ukazany jest w całej złożoności […] Całość uzupełniono wyborem wierszy”.
Podręcznik napisany wspólnie z Ewą Wiegandt i Seweryną Wysłouch. Część pierwsza podręcznika – Fakty i problemy – ujmuje w perspektywie historycznoliterackiej materiał półwiecza. Prowadzony przez trzy kolejne rozdziały wykład informacyjny powiązany jest z opracowaniem dydaktycznym, oczekującym od ucznia raczej wnioskowania i uogólniania poznanego materiału niż zapamiętywania. Druga część podręcznika – Teksty i konteksty – to antologia tekstów, zgrupowanych według rodzajów i gatunków literackich, wartościowych artystycznie, ważnych i uznawanych przez krytykę, a jednocześnie uwzględniających przewidywane oczekiwania młodych czytelników, korespondujących z przeżyciami egzystencjalnymi dorastającej młodzieży. W Przedmowie Bożena Chrząstowska wskazywała najważniejsze zadanie tej książki dla ucznia: „Podręcznik chce spełnić rolę przewodnika po rozległych przestrzeniach współczesności literackiej i kulturalnej. Zupełnie na serio zaprasza do samodzielnych wyborów, lektur, ćwiczeń, a więc do „zabawy” najkonieczniejszej, jeżeli mądrze i z pożytkiem chcemy wykorzystać dany nam czas”.
Na zawartość dwóch tomów składają się artykuły wybrane z roczników „Polonistyki” (t. 1 zawiera szkice i artykuły metodyczne publikowane głównie w „Polonistyce” w latach 1992–1992, tom 2 – w latach 1994-1996). Redaktora obu tomów przewodniczyła zespołowi powołanemu przez Ministra Edukacji Narodowej dla opracowania podstawy programowej do nauczania języka polskiego w zreformowanej polskiej szkole (od klas IV – VI szkoły podstawowej poprzez gimnazjum po liceum). Materiały zostały dobrane i skomponowane tak, aby zarysować najważniejsze koncepcje i założenia teoretyczne współczesnej dydaktyki polonistycznej i poprzeć je ciekawymi przykładami rozwiązań praktycznych. Oba tomy cechuje ta sama kompozycja: pierwsza część to artykuły towarzyszące reformie, wspierające ideę szkoły otwartej, część druga – zawiera teksty, które budują zręby praktycznych działań, tworzą metodologię przedmiotu, w trzeciej zaś umieszczono propozycje konkretnych rozwiązań metodycznych ilustrujących teoretyczne założenia.
W klasie maturalnej. Książka nauczyciela polonisty. Podręcznik napisany wspólnie z Ewą Wiegandt i Seweryną Wysłouch. To książka bezpośrednio związana z podręcznikiem Literatura współczesna. Podręcznik dla maturzystów. Zamieszczono w niej wskazówki jak zorganizować pracę z maturzystami, a także przykładowe programy nauczania podporządkowane różnym celom. Każdy program opatrzony jest komentarzem i uzupełniony wzorcowymi interpretacjami. Czytelnik znajdzie też omówienie form egzaminacyjnych i propozycje dostosowanych do nich ćwiczeń, także redakcyjnych, niezbędnych w toku przygotowań do zdawania pisemnego egzaminu dojrzałości.
Obcowanie z wolnością. Dialogi literackie polsko-niemieckie pod redakcją Bożeny Chrząstowskiej to publikacja wydana w dwóch tomach, każdy w polskiej i niemieckiej wersji językowej. Część 1. wypełnia zbiór artykułów będących podsumowaniem polsko-niemieckich seminariów, które odbyły się w roku 1992 i 1994. Czytelnik znajdzie w prezentowanym zbiorze nie tylko powagę naukowych konstatacji i analiz, dociekliwość znawców sztuki literackiej, ale również świadectwa wiary odmiennych wyznań chrześcijańskich. Drugi tom zawiera wybór materiałów z kolokwiów polsko-niemieckich zorganizowanych w latach 1996-2000.
∗∗∗
Skarbiec* – podręcznik licealny, którego autorzy podjęli odważną próbę przezwyciężenia historycznoliterackiego porządku poznawania literatury. Rezygnując z chronologii – będącej jednym z powodów nieskuteczności szkolnej polonistyki – nie odrzucali jej całkowicie. Czynili ją punktem odniesienia czytanych tekstów, nie zasadą organizacji procesu poznawania. Nie pomijali rozwijania świadomości historycznoliterackiej, ale projektowali inną drogę dochodzenia do niej. Odwracali tok poznawania – od współczesności ku wcześniejszym zjawiskom. Pamiętali o potrzebach ucznia i ukierunkowywali jego myślenie na rozpoznanie „literackości” literatury.
W Skarbcu dążenie do uaktywniania samodzielności licealistów realizowane było nie tylko przez układ wypisów, ale i przeznaczone dla wszystkich trzech klas licealnych informacyjne kompendium do pracy w domu. Taki „wykładowy” przewodnik po literaturze, a także języku, filmie i teatrze – realizował zasadę ekonomii pracy i był wyrazem pamięci o edukacyjnych nawykach polonistów.
* Skarbiec języka, literatury, sztuki. Podręcznik dla klas I – III liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Zakres podstawowy i rozszerzony, pod red. B. Chrząstowskiej, współautorzy: J. Fiećko, M. Hendrykowski, B. Judkowiak, B. Kaniewska, A. Legeżyńska, T. Mika, W. Ratajczak, L. Teusz, B. Walczak, Poznań 2002, Skarbiec języka, literatury, sztuki. Kultura XX wieku i jej tradycje. Wypisy z ćwiczeniami. Podręcznik dla klasy I liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Zakres podstawowy i rozszerzony, pod red. B. Chrząstowskiej, autorzy: B. Chrząstowska, B. Kaniewska, A. Legeżyńska, T. Mika, Poznań 2002; Skarbiec języka, literatury, sztuki. Kultura XIX wieku i jej tradycje. Wypisy z ćwiczeniami. Podręcznik dla klasy II liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Zakres podstawowy i rozszerzony, pod red. B. Chrząstowskiej, autorzy: B. Chrząstowska, J. Fiećko, B. Kaniewska, P. Nowak, W. Ratajczak, Poznań 2003; Skarbiec języka, literatury, sztuki. Staropolskie korzenie współczesności. Wypisy z ćwiczeniami. Podręcznik dla klasy III liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Zakres podstawowy i rozszerzony, pod red. B. Chrząstowskiej, autorzy: B. Chrząstowska, B. Judkowiak, K. Kuczyńska-Koschany, T. Mika, Poznań 2004.
„Tom Przedmiot, podmiot i proces. Szkice z metodyki kształcenia polonistycznego powstawał w tajemnicy … przed Autorką pomieszczonych w nim rozpraw. Wybór artykułów przygotowany z okazji Jubileuszu 80. urodzin Pani Profesor miał pokazać drogi uczniowskiej lektury prac Bożeny Chrząstowskiej. […]
Tom […] zbiera rozproszone w różnych czasopismach i pracach zbiorowych artykuły, bez których trudno wyobrazić sobie nowoczesne oblicze współczesnej polonistyki w szkolnej. Mechanizm doboru tekstów wynikał z ich obecnej aktualności i przydatności w trakcie zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów.
(Maria Kwiatkowska-Ratajczak, fragment Człowiek nauki, człowiek szkoły)
∗∗∗
[Współautorka] Jedyna obecnie publikacja o charakterze tak obszernego kompendium wspomagająca proces kształcenia nauczycieli i pozwalająca studentom na wiązanie praktycznych, ćwiczeniowych obserwacji lekcji języka polskiego ze specjalistyczną teorią kształcenia językowego, literackiego i kulturowego. Zaletą publikacji jest wyrazisty i oszczędny dobór treści teoretycznych ujęty w przejrzysty kompozycyjnie sposób.
Publikacje (wybór)
Książki:
- Wiadomości z teorii literatury w analizie literackiej [współautorka: S. Wysłouch], Warszawa 1974.
- Poetyka stosowana [współautorka: S. Wysłouch], Warszawa 1978.
- Teoria literatury w szkole. Z badań nad recepcją liryki, Wrocław 1979.
- Poezje Czesława Miłosza. Biblioteka Analiz Literackich, Warszawa 1982, wyd. 2 zmienione i uzupełnione, 1993.
- Lektura i poetyka. Zarys problematyki kształtowania pojęć literackich w szkole podstawowej, Warszawa 1987.
- Otwarte niebo. Literackie świadectwa przeżywania Eucharystii, Poznań 1992.
- Dwugłos z życia wzięty [współautorka: J. Ciechanowska-Barnuś], Poznań 2015.
Podręczniki, poradniki, programy:
- Projekt programu nauczania języka polskiego w liceum ogólnokształcącym, zasadniczej szkole zawodowej i w trzyletnim technikum. Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność [opracowane przez B. Chrząstowską], „Polonistyka” 1981, nr 5.
- Kształcenie literackie w klasie VII. Przewodnik metodyczny, Warszawa 1984.
- Starożytność – Oświecenie. Podręcznik dla klasy I szkoły średniej [współautorzy: M. Adamczyk, T. Pokrzywniak], Warszawa 1987.
- Literatura współczesna „źle obecna” w szkole: antologia tekstów literackich i pomocniczych dla klas maturalnych [opracowanie], Wrocław 1990.
- Literatura współczesna. Podręcznik dla klas maturalnych [współautorki: E. Wiegandtowa i S. Wysłouch], Poznań 1992 , wyd. 2. poprawione, 1993, wyd.3, 1997.
- Podstawa programowa języka polskiego [współautorstwo], „Polonistyka” 1995, nr 5.
- Skarbiec języka, literatury, sztuki. Podręcznik dla klas I-III liceum ogólnokształcącego i profilowanego, red. B. Chrząstowska [oraz autorstwo rozdziału Świat starożytny], Poznań 2002.
- Skarbiec języka, literatury, sztuki. Wypisy z ćwiczeniami. Podręcznik dla klasy I liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Kultura XX wieku i jej tradycje [współautorzy: A. Legeżyńska, B. Kaniewska, T. Mika], red. B. Chrząstowska [oraz autorstwo rozdz. IV: Człowiek wobec historii], Poznań 2002.
- Uczę się sam… Program nauczania w liceum ogólnokształcącym, profilowanym i technikum. Język polski w zakresie podstawowym i rozszerzonym, Poznań 2002.
- Skarbiec języka, literatury, sztuki. Wypisy z ćwiczeniami. Podręcznik dla klasy II liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Kultura XIX wieku i jej tradycje [współautorstwo – B. Kaniewska, P. Nowak, J. Fiećko, W. Ratajczak], red. B. Chrząstowska [oraz autorstwo rozdziału I: Wiek XIX trwa. Powinowactwa i kontynuacje i rozdz. VI: Twarze artysty – współautorstwo: B. Kaniewska], Poznań 2003.
- Skarbiec języka, literatury, sztuki. Wypisy z ćwiczeniami. Podręcznik dla klasy III liceum ogólnokształcącego i profilowanego. Staropolskie korzenie współczesności [K. Kuczyńska-Koschany, T. Mika, B. Judkowiak], red. B. Chrząstowska [oraz autorstwo rozdziałów: Współczesne dialogi z tradycją, Poetyckie znaki nadziei; we współpracy z K. Kuczyńską-Koschany: W drodze; Labirynt; Rzeczy ostateczne], Poznań 2004.
- Skarbiec języka, literatury, sztuki. Wskazówki metodyczne. Książka nauczyciela [współautorzy: K. Koc, P. Nowak], Poznań 2004.
Prace redakcyjne:
- Pomoce naukowe w pracy polonisty w szkole średniej, Warszawa 1969.
- Podręczniki literatury w szkole średniej wczoraj – dziś – jutro, Poznań 1991.
- Niespokojni nadzieją. Listy młodzieży do Ojca Świętego Jana Pawła II, opracowanie, Poznań 1991.
- M. Twain, Pamiętniki Adama i Ewy, przeł. T. Truszkowska, opracowanie i posłowie, Wrocław 1993.
- Obcowanie z wolnością. Dialogi literackie polsko-niemieckie, współredakcja H. D. Zimmermann, Poznań 1994.
- Umgang mit Freiheit. Literaricher Dialog mit Polen, Herausgegeben im Auftrag der Guardini Stiftung von Bożena Chrząstowska und Hans Dieter Zimmermann, Berlin 1994.
- Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, tom 1, Warszawa 1995; tom II, Warszawa 1997.
- Zjazd Polonistów 1995. (Zagadnienia edukacyjne), współredakcja Z. Uryga, Kraków 1995.
- Obcowanie z wolnością 2. Dialogi literackie polsko-niemieckie, Poznań‒Berlin 2001.
Redakcja czasopisma:
- Pełnienie przez 22 lata (1992-2014) funkcji redaktor naczelnej „Polonistyki” – zredagowanie kilkudziesięciu monograficznych numerów tego ogólnopolskiego miesięcznika dydaktycznego.
Artykuły i rozprawy:
- Poezja na Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego, „Polonistyka” 1973, nr 4.
- W obronie futurystów (tradycja a współczesność), „Polonistyka” 1974, nr 5.
- Teoria literatury ‒ zaniedbane ogniwo w procesach kształcenia, [w:] Nowoczesne tendencje w dydaktyce literatury i języka polskiego, red. W. Pasterniak, Rzeszów 1974.
- Potrzeba kształcenia świadomości teoretycznoliterackiej nauczyciela polonisty, [w:] Metodyka kształcenia nauczycieli, red. S. Szajek, Poznań 1974.
- Poezja współczesna wobec tradycji literackiej, „Materiały Metodyczne dla Nauczycieli Języka Polskiego w kl. V-VIII” 1975/1976, z. 2.
- Poloniści są rozsądni, „Życie Literackie” 1976, nr 20.
- Poprawka z polskiego, „Teksty” 1976, nr 6.
- Polonistyka szkolna w procesie komunikacji literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1977, nr 3. (Przedruk [w:] Edukacja literacka w szkole. Cz. 1.: Teoretyczne problemy szkolnej komunikacji literackiej, wyb. i oprac. W. Dynak, M. Inglot, Wrocław 1986.)
- Z lawy metafor. (Interpretacja wiersza „Do futurystów” B. Jasieńskiego), „Nurt” 1977, nr 4.
- Autor – dzieło ‒ poetyka. Problemy interpretacji w szkole, [w:] Zagadnienia literaturoznawczej interpretacji, red. J. Sławiński, Wrocław 1979.
- Sposób na czytelnika, „Nurt” 1979, nr 9.
- O liryce i poetyce inaczej, „Materiały Metodyczne dla Nauczycieli Języka Polskiego w kl. V-VIII” 1979/1980, z. 1.
- O języku poetyckim w początkach edukacji, „Materiały Metodyczne dla Nauczycieli Języka Polskiego w kl. V-VIII” 1979/1980, z. 2.
- Liryka i jej gatunki w szkole, „Materiały Metodyczne dla Nauczycieli Języka Polskiego w kl. V-VIII” 1979/1980, z. 3.
- O interpretacjach porównawczych, [w:] Olimpiada Literatury i Języka Polskiego. Założenia, oceny, postulaty, red. T. Kostkiewiczowa i B. Chrząstowska, Warszawa 1980, wyd.II 1988.
- Uczeń – olimpijczyk – student czyli o potrzebie samodzielności, „Nurt” 1980, nr 2.
- Przed reformą szkolnej polonistyki, „Nurt” 1980, nr 5.
- Czy oświata polonistyczna może się odrodzić, „Nurt” 1980, nr 9.
- „Teksty” także o szkole „Nurt” 1980, nr 10.
- To nie jest ponad siły polskiej inteligencji, „Nurt” 1980, nr 12.
- Testament mój”, [w:] Juliusza Słowackiego rym błyskawicowy. Analizy i interpretacje, red. S. Makowski, Warszawa 1980.
- O integracji środowisk polonistycznych, „Polonistyka” 1980, nr 4.
- Szkolny przymus lektury – ograniczenia i szanse, [w] Sztuka i dorastanie dziecka, red. M. Tyszkowa, Warszawa 1981.
- Walka o treść – uporządkowaną, „Polonistyka” 1981, nr 3.
- Prawda i „zmyślenie” w początkach edukacji, „Polonistyka” 1981, nr 4.
- Kto pracuje nad programowaniem? „Tygodnik Powszechny” 1981, nr 16.
- Jeszcze o wartościach: nie zawsze bronią się same, „Literatura” 1981, nr 46.
- O pojęciu fikcji literackiej, „Język Polski w Szkole” 1981/82, z. 1.
- Wielogłosowość i wieloznaczność literatury (w początkach edukacji), „Polonistyka” 1982, nr 6.
- Od wierszyka do wiersza, „Polonistyka” 1983, nr 2.
- Pojąć metaforę… Cz. 1.: Z badań nad odbiorem liryki w klasach IV-VI, „Polonistyka” 1983, nr 3.
- Pojąć metaforę… Cz. 2.: O kształtowaniu pojęcia… pomysły i eksperymenty, „Polonistyka” 1983, nr 4.
- Nasze projekty powstawały w wirze nauczycielskich dyskusji i sporów. Forum Polonistyczne, „Polonistyka” 1983, nr 7.
- Kształcenie literackie, w: Nauczanie języka polskiego w klasie IV, Warszawa 1983, wyd.2, 1989.
- Propedeutyka lektury. Jak wprowadzać dzieci w świat poezji, [w:] Nauczanie języka polskiego w klasie V, red. B. Chrząstowska, E. Polański, Warszawa 1985.
- Kłopot z cieniem… ( O kontekstach biblijnych w lekturze poezji), „W drodze” 1985, nr 11/12.
- Przestrzenie i granice „historii literatury” w klasie I liceum, „Polonistyka” 1986, nr 5.
- O grotesce. „Akademia Pana Kleksa” w literaturze i filmie, „Polonistyka” 1987, nr 2.
- Niedobra cisza, „Tygodnik Powszechny” 1987, nr 38
- Vyskum školskiej recepcie poézie, tłum. P. Winczer, w: Čitatelśka recepcia literaturỳ. Studie o zahraničnỳch vỳskumach, Bratislava 1987.
- Jak młodzi kochają Jana Pawła II?, „Przewodnik Katolicki” 1987, 7-14 VI.
- Szkoła [głos w dyskusji redakcyjnej], „Przewodnik Katolicki” 1988, nr 29.
- Przestrzeń [interpretacja wiersza R. Brandstaettera], „Misyjne Drogi” 1988, nr 2.
- Węzłowe zagadnienia programowania szkolnego z dydaktyki literatury, [w:] Unowocześnienie procesu dydaktyki. Model dydaktyk szczegółowych. Resortowy Program Badań Podstawowych, t. II, cz. 1: Materiały i opracowanie z 1987 r., red. B. Niemierko, Bydgoszcz 1988.
- Czy dzieci lepiej czytają poezję? O realizacji reformy, [w:] Efektywność kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej. Materiały z IV Forum Polonistycznego, red. St. Frycie i M. Sobańska, Warszawa 1988.
- Pytanie o szkołę; więzi czy więzy społeczne? [współautorzy: A. Lipczyńska, G. Ziółkowska], „Przegląd Powszechny” 1989, z. 9.
- Przekład wiedzy o literaturze na język dziecka, [w:] Obszary spotkań dziecka i dorosłego w sztuce, red. M. Tyszkowa i B. Żurakowski, Warszawa‒Poznań 1989.
- O rozumieniu utworów literackich (przez dzieci i młodzież), [w:] Edukacja literacka w szkole. Antologia opracowań, cz.3, Teoretyczne problemy szkolnego odbioru literatury, wybór, oprac. W. Dynak, M. Inglot, Wrocław 1989.
- Paradoksy obecności Biblii w literaturze współczesnej, „Przegląd Powszechny” 1991, nr 4.
- Polonista – swoboda i odpowiedzialność, „Polonistyka” 1991, nr 10.
- Literatura i powołanie: o polonistyce – nie tylko w seminariach duchownych, „Tygodnik Powszechny” 1990, nr 46.
- Cegła, „Polonistyka” 1992, nr 1.
- Sens reformy, „Polonistyka” 1992, nr 9.
- Bryki, gotowce i … Glosariusz, „Tygodnik Powszechny” 1992, nr 30.
- Po europejsku, „Przewodnik Katolicki” 1992, nr 24.
- Nieporozumienia z minimum programowym, „Problemy Oświaty i Wychowania” 1992, nr 4 (Przedruk [w:] „Warsztaty Polonistyczne” 1993, nr 1; Język Polski w Szkole 1993/94, nr 1).
- Replika z „obszaru pustynnego”, „Polonistyka” 1993, nr 5.
- Szukanie „sposobu na poezję”, „Polonistyka” 1993, nr 9.
- Zeitgenössische. [Berlin] Priesterpoesie, „Trigon (Kunst, Wissenschaft und Glaube im Dialog” 1993, nr 3.
- Humanistyka szkolna w potrzasku, „Dekada Literacka” 1993, nr 2.
- Konformizm?, „Arkusz” 1993, nr 18.
- Odpowiedzialność, „Otwarta Szkoła” 1993, nr 5.
- Marnotrawić energię?, „Tygodnik Powszechny” 1993, nr 30.
- „Rzucone w żywioł ku Tobie”. O poezji Joanna Kulmowej, „W drodze” 1993, nr 10.
- A jednak poezja kapłańska, „W drodze” 1994, nr 2.
- Dwie tradycje w psalmach Joanny Kulmowej, w: Dziecko i jego światy w poezji dla dzieci, red. U. Chęcińska, Szczecin 1994.
- Spotkanie z poetą i kapłanem J. S. Pasierbem, „Zeszyty Karmelitańskie” 1994, nr 2.
- Niezwykła lektura – nie przeoczyć! (O debiucie Andrzeja Kalinina), „Polonistyka” 1994, nr 9.
- O sztuce edukacji polonistycznej, [w:] Kompetencje szkolnego polonisty. Szkice i artykuły z metodyki, red. B. Chrząstowska, Warszawa 1995.
- Polonistyka w szkole. Dylematy pozorne i rzeczywiste, „Polonistyka” 1995, nr 5 (Przedruk [w:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów 1995, red. T. Michałowska, Z. Goliński, Z. Jarosiński, Warszawa 1996.)
- Obciążenia, „Polonistyka” 1995, nr 5.
- Współczesne czytanie poezji w szkole, [w:] Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, Warszawa 1995.
- Przerwana reforma oświaty, „Tygodnik Powszechny” 1995, nr 51.
- Rozkład materiału?!„Polonistyka” 1996, nr 2.
- Program nauczania wykładnią koncepcji pedagogicznej, „Polonistyka” 1996, nr 7.
- Osiągnięcia konieczne ‒ kompromis, „Polonistyka” 1996, nr 7.
- Czy „austeria” zatonie w niepamięci?, „Przewodnik Katolicki” 1996, nr 51/52.
- Reformę czas zacząć…, „Język Polski w Szkole Średniej 1996/97, z. 1 (Przedruk [w:] „Język Polski w Szkole dla klas IV-VIII” 1996/97, nr 1.)
- Psalmenumgang in der zeitgenossischen polnischen Dialog, „Trigon (Kunst, Wissenschaft und Glaube im Dialog” 1996, nr 5.
- O interpretacji porównawczej – po latach, „Polonistyka” 1997, nr 3.
- Mała czy wielka metafora?, „Nowa Polszczyzna” 1997, nr 2.
- „Nie mów nikomu językiem Kanaanu…” O świadomości językowej księży-poetów, „Przegląd Powszechny” 1997, nr 4.
- Uderz w stół…, „Tygodnik Powszechny” 1997, nr 3.
- Znaki tradycji we współczesnej plastyce , „Polonistyka”1998, nr 3.
- O humanistyczny wymiar egzaminów, „Polonistyka” 1998, nr 4.
- Orędowniczka reformy, „Polonistyka” 1998 nr 5 [dodatek].
- „Mickiewicz śpiewał tu natchniony” – pokłosie konkursu, „Polonistyka” 1998, nr 7.
- Zeszyt ‒ pamiątka z „epoki Mickiewicza”, „Polonistyka” 1998, nr 7.
- O niezależnych inicjatywach w oświacie, „Polonistyka” 1999, nr 1.
- „Skoczyć wzwyż…”: przesłanie ks. Janusza St. Pasierba, „Polonistyka” 1999, nr 4.
- Jakie gimnazjum?, „Polonistyka” 1999, nr 2.
- Konteksty aksjologiczne, „Polonistyka” 1999, nr 5.
- Wolność a powinności polonisty w świetle nowych dokumentów programowych, „Polonistyka” 1999, nr 7.
- Czy i jak uczyć literatury w liceum?, „Polonistyka” 1999, nr 8.
- O reformie – niepokornie, „Znak” 1999, nr 3.
- Czy uniwersytet może pomóc szkole?, „W drodze” 1999, nr 9.
- Jak sprawdzać czytanie symboliczne?, „Polonistyka” 2000, nr 5.
- Po co czytać klasykę w gimnazjum?, „Polonistyka” 2000, nr 8.
- Matura z gabinetu, „Polonistyka” 2000, nr 10.
- Starałam się być wiarygodna [fragm. przemówienia], „Polonistyka” 2000, nr 10.
- Zgodny z podstawą programową…, „Polonistyka” 2001, nr 1.
- W trosce o awans, „Polonistyka” 2001, nr 7.
- Poezja Karola Wojtyły – „sztuką widzenia myśli”, „Polonistyka” 2001, nr 8.
- „Zła nie wolno lubić!”, „Nowa Polszczyzna” 2002, nr 4.
- Programowanie na studiach podyplomowych, „Polonistyka” 2002, nr 5.
- Nowe liceum, „Polonistyka” 2002, nr 6.
- Opowiadanie o życiu szczęśliwym (komentarz do Ks. Tobiasza), [w:] Program Verba Sacra11.02, Poznań 2002.
- Franz Kafka a „Verba Sacra”, „Polonistyka” 2003, nr 3.
- Wiek XIX trwa…, „Polonistyka” 2003, nr 4.
- Opis lekcji, „Polonistyka” 2003, nr 9.
- Intelektualne podstawy edukacji polonistycznej w liceum, „Nowa Polszczyzna” 2003, nr 4. (Przedruk „Polonistyka” 2004, nr 1).
- Reforma w odwrocie ‒ nauczyciel w okowach egzaminacyjnych, „Nowa Polszczyzna” 2003, nr 5.
- Poeci o Papieżu-Poecie, [w:] O człowieku w późnej nowoczesności. Jan Paweł II – osoba, życie, pontyfikat, Poznań 2004. (Przedruk [w:] „Piękno na to jest by zachwycało”. Jan Paweł II w kulturze polskiej, Poznań 2004).
- Co musi być w tle szkolnego działania polonisty? [współautor: Janusz Waligóra], „Polonistyka” 2004, nr 3.
- Płynne granice, zdrowy rozsądek i smak, „Polonistyka” 2004, nr 4.
- Polonistyka licealna na zakręcie, „Polonistyka” 2004, nr 6.
- Przejrzyste wizje kultury, „Indeks” 2004, nr 4.
- Trudne początki, „Polonistyka” 2004, nr 7 [Dodatek nr 1: Matura – egzamin wewnętrzny].
- Obywatel Europy. Polskość a europejskość, „Polonistyka” 2004, nr 9 [Dodatek nr 2 – Matura egzamin wewnętrzny].
- Biblia jako kontekst w edukacji literackiej, „Msza Święta” 2005, nr 9.
- Miłosz czytany w szkole, „Polonistyka” 2005, nr 1.
- Czy i jak istnieją wartości w szkolnej edukacji polonistycznej, „Polonistyka” 2005, nr 2.
- Jak uczyć rozumienia historyczności w nowym liceum?, „Polonistyka” 2005, nr 7
- Biblia w ręku polonisty. „Polonistyka” 2005, nr 8.
- Jak uczyć rozumienia historyczności w nowym liceum?, [w:] O historyczności, K. Meller, K. Trybuś, Poznań 2006.
- Przed dzwonkiem… Współczesne uwarunkowania i drogowskazy polonistyki szkolnej, [w:] Dzwonek na lekcję polskiego. Nowe treści, tendencje, metody w dydaktyce języka polskiego, I. Masojć, R. Naruniec, Wilno 2006.
- Chrząstowska, Sport w nauczaniu polonistycznym, „Polonistyka” 2006, nr 4.
- Bokser jako zbawca? [współautorka S. Wysłouch], „Polonistyka” 2006, nr 4.
- Kto odpowiada za wyniki matur?, „Polonistyka” 2006, nr 7.
- „Polonistyka” otwiera swoje łamy, „Polonistyka” 2007, nr 2.
- „Tani podręcznik” czy dobry podręcznik, „Polonistyka” 2007, nr 3.
- Herbert w liceum dzisiaj, „Polonistyka” 2007, nr 4.
- Kłopot z kanonem w szkole, „Polonistyka” 2007, nr 5.
- Nowatorzy do kąta!, „Polonistyka” 2007, nr 8.
- Udręki szkolnych polonistów, „Polonistyka” 2008, nr 1
- Na skrzyżowaniu kultur i tradycji, „Polonistyka” 2008, nr 2
- Trudne piękno w twórczości Jana Pawła II, „Polonistyka”2008, nr 7
- „Odetchnij prostym niebem”. O twórczości Andrzeja Borsukiewicza (1918-1942), [w:] Religijność na progu nowoczesności, M. Ołdakowska-Kuflowa i Lech Giemza, Lublin 2010.
Recenzje:
- [rec.: B. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1972],[współautor: S. Wysłouch], „Pamiętnik Literacki” 1973, nr 2.
- [polemika: B. Miodońska-Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Zarys poetyki, Warszawa 1972],[współautor: S. Wysłouch], „Pamiętnik Literacki” 1974, nr 2.
- B. Chrząstowska, Pomysłowe inicjacje literackie [recenzja książki A. Baluch, Poezja współczesna w szkole podstawowej, Warszawa 1984], „Studia o Sztuce dla Dziecka” 1988, nr 2.
- Zwykły przypadek [recenzja Wyjścia z mroku Ewy Wachowiak], „Przewodnik Katolicki” 1988, nr 29.
- Dobry tytuł – To lubię! [recenzja To lubię! Podręcznika do języka polskiego dla klasy IV szkoły podstawowej], „Polonistyka” 1994, nr 9.
- Szukajmy pomysłu [recenzja Kształcenia literackiego w szkołach zawodowych w Polsce 1918-1939 Zofii Budrewicz], „Polonistyka” 1995, nr 3.
- Błogosławiona wiedza [recenzja Rozmów o Biblii Anny Świderkówny], „Zeszyty Karmelitańskie” 1995, nr 2.
- Ciekawe i mądre rozmowy [recenzja Rozmów o Biblii Anny Świderkówny], „Polonistyka” 1995, nr 7.
- Co lubić w klasie VI [recenzja podręcznika To lubię! Teksty i zadania dla klasy VI, red. A. Z. Kłakówna, Kraków 1996], „Język Polski w Szkole dla klas IV-VIII” 1996/97, nr 3.
- Podstawy programowe obowiązkowych przedmiotów ogólnokształcących [recenzja, zwłaszcza fragmentu Edukacja polonistyczna], „Polonistyka” 1998, nr 5 [dodatek].
- Opinia o projekcie „Reformy systemu edukacji”, „Polonistyka” 1998, nr 10
- Przyciasny gorset [recenzja], „Polonistyka” 2003, nr 6.
- Małe jest piękne [recenzja], „Polonistyka” 2004, nr 7.
- Między przymusem a wolnością [recenzja], „Polonistyka” 2004, nr 3.
- Nowoczesna sztuka pisania [recenzja], „Polonistyka” 2006, nr 8.
Dyskusje, wywiady, popularyzacja:
- W odpowiedzi Wojciechowi Pasterniakowi, „Pamiętnik Literacki” 1978, nr 2.
- „Aby program, podręczniki, nauczyciele odpowiadali sobie poziomem” [zapis dyskusji redakcyjnej prowadzonej i opracowanej przez B. Chrząstowską], „Nurt” 1981, nr 8.
- Podsekretarz stanu zatwierdził, „Nurt” 1981, nr 13.
- Wartości bronią się same [dyskusja redakcyjna], „Literatura” 1981, nr 41
- O negocjacjach w Ministerstwie Oświaty i Wychowania, „Biuletyn Informacyjny Wielkopolskiej Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność” 1981, nr 3.
- Pogoń za utopią? [polemika ze S. Bortnowskim], „Gazeta Krakowska” 1981, nr 198.
- Solidarność w szkole [wywiad udzielony Marianowi Dźwinelowi], „Solidarność Wielkopolski” 1981, nr 11.
- Czy młodzież kocha poezję? [głos w dyskusji redakcyjnej nad książką Z. Urygi Odbiór liryki w klasach maturalnych], „Polonistyka” 1983, nr 3.
- W odpowiedzi autorowi „Żywocika”, „Życie Literackie” 1983, 22 X.
- W odpowiedzi Waldemarowi Smaszczowi, „Poezja” 1984, nr 2.
- Poetyka – jak stosowana? [polemika ze S. Bortnowskim], „Polonistyka” 1984, nr 9/10.
- Dydaktyka literatury w szkole podstawowej [sprawozdanie z sesji], „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, Łódź –Warszawa 1983.
- Zbyt łatwe diagnozy, pochopne wnioski (głos w dyskusji), [w:] Efektywność kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej. Materiały z IV Forum Polonistycznego, red. St. Frycie i M. Sobańska, Warszawa 1988.
- Dziecko zaczyna swój kontakt z kulturą poprzez obraz (głos w dyskusji), [w:] Efektywność kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej. Materiały z IV Forum Polonistycznego, red. St. Frycie i M. Sobańska, Warszawa 1988.
- Poeta pomaga człowiekowi jak anioł. O poezji kapłańskiej rozmawiamy z B. Chrząstowską [wywiad], „Słowo Powszechne” 1992.
- Literatura polska w szkole [głos w dyskusji redakcyjnej], „Arka” 1993, nr 43.
- Przemienić wiedzę w mądrość, „Nasza Rodzina” 1994, nr 2.
- Teraz szkoła? [wywiad], „Życie Uniwersyteckie” 1994, nr 12.
- W sprawie podręczników odpowiedź nie wprost [odpowiedź na ankietę], „Teksty Drugie” 1995, nr 2.
- Książka do myślenia [wywiad], „Megaron” 1996, nr 2.
- Dramat w szkole po trzykroć! [wywiad], „Scriptores Scholarum” 1996, nr 11/12.
- Szkoła musi być demokratyczna [wywiad], „Gazeta Wyborcza” 1996, 24 VI.
- Ręce opadają… [wywiad], „Tygodnik Powszechny” 1996, nr 50.
- Skuteczna metodologia [list do redakcji], „Tygodnik Powszechny” 1996, nr 51/52.
- W odpowiedzi Bożenie Welter, „Polonistyka” 1997, nr 7.
- Wszystko w rękach nauczycieli [dyskusja redakcyjna], „Nowa Polszczyzna” 1998, nr 3.
- „Sztuka ma w sobie siłę i moc…” [wywiad], „Nowa Polszczyzna” 2000, nr 4.
- Żeby egzaminowanie nie przyniosło szkody… [dyskusja redakcyjna], „Nowa Polszczyzna” 2000, nr 5.
- „Wizje i rewizje” [dyskusja redakcyjna], „Polonistyka” 2001, nr 2.
- Dydaktyka stara i nowa; „Dyskusję… czas zacząć” [polemika]; Tyłem do frontu; Dwa słowa o wypowiedzi Krzysztofa Konarzewskiego, „Polonistyka” 2003, nr 4.
- Modele i funkcje czytanki [recenzja], „Konspekt” 2003, nr 16/17.
- O reformie oświaty i nauczaniu języka polskiego [wywiad], „Konspekt” 2002/2003, nr 13.
- Czy historia literatury jest w liceum potrzebna?, [w:] „Uczyć lepiej” 2003, XI-XII.